Hielspoor behandeling

Bij pijn in je hiel heb je waarschijnlijk hielspoor. Alvast een paar tips: neem rust, draag goede schoenen met een zacht zooltje en doe voorzichtige oefeningen.

Hielspoor is een verkalking van de peesplaat aan het hielbeen die soms een ontsteking onder de hiel veroorzaakt. Dit wordt peesplaatontsteking of Fasciitis Plantaris genoemd. Typische symptomen zijn pijn onder de hiel bij lang staan of lopen.

Peesplaatontsteking is de meest voorkomende oorzaak van hielpijn. Veel mensen hebben er ooit wel eens last van gehad. Vrouwen hebben er gemiddeld vaker last van dan mannen. Gelukkig is hielspoor vaak goed te behandelen, en kan dan in enkele weken tot maanden verholpen zijn. Soms gaat het zelfs vanzelf over.

De oorzaak van hielspoor of peesplaatontsteking is bijna altijd overbelasting aan de hiel of de aanhechtende pezen, zoals de peesplaat en de Achillespees.

Wat zijn symptomen van hielspoor?

De belangrijkste symptomen van Hielspoor zijn pijn en stijfheid onder de hiel bij lang staan en lopen. Met name ‘s ochtends bij het opstaan is de pijn extra erg. Wel wordt de pijn vaak iets minder na de eerste stappen. Lang staan en lopen kan erg problematisch worden en soms kunnen mensen daardoor niet eens hun beroep of sport meer uitoefenen.

Bij welke klachten helpt een hielspoor behandeling?

• pijn onder de hiel bij lang staan;
  • pijn onder de hiel bij lopen;
  • overbelasting van de peesplaat;
Contact opnemen
Vragen?
Hallo, stuur me gerust een bericht.